ΦΛΩΡΙΝΑ Προβάδισμα στην πρόταση Κοπελούζου για το Αμύνταιο - ΡΑΔΙΟ ΦΛΩΡΙΝΑ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΤΑΙ ΡΑΔΙΟ ΦΛΩΡΙΝΑ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΕΤΑΙ: Προβάδισμα στην πρόταση Κοπελούζου για το Αμύνταιο

.

.

Παρασκευή, 16 Φεβρουαρίου 2018

Προβάδισμα στην πρόταση Κοπελούζου για το Αμύνταιο


Σε ένα άτυπο due diligence της λιγντικής μονάδας του Αμυνταίου έχει επιδοθεί η κινεζική Shenhua, η οποία σε σύμπραξη με τον όμιλο Κοπελούζου έχει υποβάλει τη μία από τις τρεις προτάσεις που έχουν κατατεθεί στη ΔΕΗ για την περιβαλλοντική αναβάθμιση του σταθμού, όρο απαραίτητο για να συνεχίσει η λειτουργία του.



ΚΑΝΕ LIKE ΣΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK! ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΟΥ ΑΜΕΣΑ
Σύμφωνα με πληροφορίες είναι η μόνη από τις τρεις προτάσεις που προβλέπει τη σύσταση κοινοπραξίας με τη ΔΕΗ για το “νέο Αμύνταιο”, όρο που, κατά τις ίδιες πηγές, η κρατική εταιρία “βλέπει” με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αν και ακόμα δεν έχει λάβει τις τελικές της αποφάσεις για το τι θα πράξει με τον σταθμό.

Οι άλλες δύο προτάσεις που έχουν υποβληθεί προέρχονται από τους ομίλους Μυτιληναίου και τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Κοινό χαρακηριστικό και των τριών είναι πως οι ιδιωτικοί όμιλοι αναλαμβάνουν το κόστος της περιβαλλοντικής αναβάθμισης του σταθμού, ένα έργο άνω των 100 εκατ. ευρώ, απαλλάσσοντας τη ΔΕΗ από τη σχετική δαπάνη, σε μία εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία για την ίδια.

Η εν λόγω περιβαλλοντική αναβάθμιση είναι απαραίτητη για να διατηρηθεί εν ζωή ο σταθμός, του οποίου, διαφορετικά οι ώρες λειτουργίας είναι μετρημένες και τον οδηγούν σε αναγκαστική απόσυρση μέσα στο 2019, ενδεχομένως και νωρίτερα στο τέλος του 2018, αν δεν κάνει “οικονομία ωρών” στη λειτουργία του.

Ας σημειωθεί ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας έχει υποβάλει αίτημα στην γενική διεύθυνση Περιβάλλοντος της ΕΕ για παράταση των ωρών λειτουργίας, το οποίο όμως δεν αναμένεται να έχει θετική κατάληξη, αν δεν συνοδευτεί από συγκεκριμένη δέσμευση περιβαλλοντικού εκσυγχρονισμού και αυστηρό χρονοδιάγραμμα ταχείας υλοποίησης.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο υπουργός Γιώργος Σταθάκης, ο οποίος διάκειται μάλλον ευνοϊκά σε μία σύμπραξη της ΔΕΗ με τρίτους, να προσανατολίζεται μέσα στον Μάρτιο να στείλει στην ΕΕ την τελική πρόταση για το Αμύνταιο, αφήνοντας μέχρι τότε τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΔΕΗ Μανώλη Παναγιωτάκη να αποφασίσει πώς ακριβώς θα προχωρήσει.

Από την πλευρά της η ΔΕΗ, φαίνεται να χρησιμοποιεί το Αμύνταιο σαν μοχλό πίεσης προς την κυβέρνηση για να διατηρήσει σε σχετικώς ικανοποιητικά επίπεδα τη συμμετοχή του καυσίμου στο ενεργειακό μείγμα της χώρας. Τουλάχιστον μ’ αυτόν τον τρόπο ερμηνεύουν στελέχη της αγοράς τη συσχέτιση που επιχειρεί η ΔΕΗ, μεταξύ της τύχης του Αμυνταίου και του μακροχρόνιου ενεργειακού σχεδιασμού και τις αναφορές για το αν θα “χωρά” η εν λόγω μονάδα στο νέο ενεργειακό μοντέλο. Το σκεπτικό είναι ότι αν μειωθεί σημαντικά το συνολικό μερίδιο του λιγντίτη στην ηλεκτροπαραγωγή, τότε ενδεχομένως να μην συμφέρει τη ΔΕΗ να κρατήσει ανοικτό το Αμύνταιο, που είναι και από τους πιο παλαιούς της σταθμούς, αλλά να διατηρήσει τους πιο σύγχρονους συν την υπό κατασκευή Πτολεμαϊδα V, οι οποίοι θα μπορούν να ανταγωνιστούν και τις λιγνιτικές μονάδες που θα περάσουν σε ιδιώτες. Για παράδειγμα, αν υιοθετηθεί ένα σενάριο, που προβλέπει ότι ο λιγνίτης θα συμμετάσχει στο νέο ενεργειακό μείγμα της χώραςμε 18 ΤWh/ετησίως (πέρυσι έφτασε στις 19 TWh), τότε το Αμύνταιο «χωράει» σε αυτό. Aν όμως, ο ενεργειακός σχεδιασμός προκρίνει σενάριο με μείωση του λιγνίτη στις 16 TWh, τότε αναγκαστικά κάποιες λιγνιτικές μονάδες θα κλείσουν.

Οι προτάσεις

Ο όμιλος Μυτιληναίου, στην επιστολή του προς τη ΔΕΗ που είδε το φως της δημοσιότητας, προτείνει να καταβάλει ποσό 110 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση του ΑΗΣ Αμυνταίου, έργο που θα εκτελέσει η “Μυτιληναίος-ΜΕΤΚΑ”. Τυατόχρονα ζητεί από τη ΔΕΗ την υπογραφή σύμβασης διάθεσης ηλεκτρισμού με διάρκεια ως το 2030 και ισχύος 300-400 MW, η οποία θα καθοριστεί επακριβώς ανάλογα με το αν θα συμμετάσχουν ή όχι και άλλες βιομηχανίες στο εγχείρημα αυτό, με διεθνώς αναγωνιστικούς όρους προμήθειας ηλεκτρισμού τόσο για την Αλουμίνιον της Ελλάδος όσο και για τις άλλες ενεργοβόρες βιομηχανίες που ενδεχομένως θα συμπράξουν.

H Shenhua με τον όμιλο Κοπελούζου, σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν μέχρι στιγμής, φέρεται να προτείνει την αναβάθμιση του σταθμού του Αμυνταίου με ιδιωτικά κεφάλαια και τη σύσταση κοινής εταιρίας με τη ΔΕΗ, η οποία θα αναλάβει το Αμύνταιο.Όσο για την πρόταση της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο όμιλος αναλαμβάνει με ίδια κεφάλαια την περιβαλλοντική αναβάθμιση των μονάδων με αντάλλαγμα την απορρόφηση σε προσυμφωνημένη τιμή του ρεύματος που θα παράγει ο σταθμός.